Poprzednia aktualnośćPowrót do listy aktualnościNastępna aktualnośćDrukujNewsy rynkowe
W grudniu 2010r. rozpoczęła się rozbiórka hali dworca PKP w Katowicach. Wyburzone, kontrowersyjne kielichy hali dworcowej zostaną w przyszłości odtworzone. Neon z napisem "Katowice" zostanie odrestaurowany i ponownie zamieszczony na terenie dworca.
Dzięki zaawansowanej technologii laserowej (tzw. scanning) wszystkie parametry kielichów zostały utrwalone i zostaną wykorzystane w procesie rekonstrukcji. W ramach II etapu prac rozbiórkowych dworca kolejowego w Katowicach, ekipa budowlana zdemontowała z frontowej części dachu dworcowej hali podświetlaną instalację z napisem „Katowice”, która to zostanie odrestaurowana i ponownie zamieszczona na terenie "nowego" dworca.
O postępie rozpoczętych w ubiegłym roku prac poinformowali w dniu 16.03.2011 na terenie budowy dyrektor ds. inwestycji głównego inwestora - firmy Neinver Polska - Rafał Elżanowski oraz kierownik budowy z ramienia głównego wykonawcy - firmy Strabag - Robert Klaszczyk.
Jak wyjaśnił kierownik Klaszczyk, kluczowym obecnie elementem na budowie dworca jest tzw. ściana szczelinowa. To powstająca na obrysie przyszłego obiektu, sięgająca ponad 20 metrów w głąb ziemi ściana ze zbrojonego betonu, która w przyszłości będzie częścią fundamentów obiektu, a w czasie budowy zabezpieczy wykop pod fundament i dolne kondygnacje przed zalewaniem wodą i obsunięciami gruntu.
Na razie plac budowy od strony peronów zamykają częściowo wyburzone pomieszczenia nad tzw. tunelem technologicznym pod dworcem. Ponieważ w tunelu znajdują się m.in. instalacje kolejowe, nie można go wyburzyć. Po zmodernizowaniu jego konstrukcji i zburzeniu pomieszczeń ponad nim, ten element starego dworca stanie się częścią nowego budynku.
Przedstawiciele inwestora i wykonawcy poinformowali, że podczas rozbiórek i wykopów nie natrafili na szczególnie zaskakujące znaleziska - problemy nieczynnych lub nieujętych w planach instalacji udało się szybko rozwiązać. Odpowiadając na skargi mieszkańców na hałas związany z prowadzonymi także w nocy robotami, wyjaśniali, że niektórych prac związanych np. z betonowaniem nie można przerwać na noc ze względu na proces technologiczny.
Według przedstawiciela głównego inwestora, prace idą zgodnie z harmonogramem. Codziennie na terenie budowy katowickiego dworca pracuje ok. 120-160 osób. Prócz załogi głównego wykonawcy, są to pracownicy budującej ścianę szczelinową firmy Keller oraz wykonującej roboty ziemne firmy Trans-Ziem.
Według aktualnych planów, nowy katowicki dworzec kolejowy ma być gotowy do maja 2012 r., położony w jego podziemiach dworzec autobusowy kilka tygodni później, a powstająca na katowickim placu Szewczyka przylegająca do dworca galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r. Kontrakt z głównym wykonawcą opiewa na 240 mln euro.
Komentarze (0)
Brak komentarzy.
dodaj swój komentarz